نقد و بررسی 50 کیلو آلبالو فیلم پر حاشیه نوروز 95

 

 

 

معرفی فیلم:

کارگردان : مانی حقیقی

نویسندگان : مانی حقیقی و فرهاد توحیدی

بازیگران: هستی مهدوی ، ساعد سهیلی ، پژمان جمشیدی ، آزاده صمدی ، فرهاد آئیش ، افسانه بایگان ، امید روحانی ، بهنوش بختیاری و هادی کاظمی و سایر عزیزان که نقشی کوچک در فیلم ایفا کردند!

هزینه تولید فیلم : نامشخص

فروش فیلم 14 میلیارد تومان

 

50 کیلو آلبالو

 

خلاصه فیلم:

داستان فیلم با یک جشن عروسی شروع شده و به خاطر اتفاقاتی که در عروسی میافتد مراسم به هم ریخته و پلیس داوود و آیدا را دستگیر کرده و زمینه آشنایی این دو و بستر اتفاقات ادامه فیلم را فراهم میکند.

 

نقد و بررسی فیلم:

واقعیت امر نمیدونم از کجای این آش شعله قلم کار شروع کنم و به کجا برسم! آخه این فیلم در واقع اصلا فیلمنامه ای نداره که نیاز به نقد داشته باشه! احتمالا دوستان عزیز نویسنده در یک مجلس چند ساعتی که احتمالا آهنگ happy  در حال پخش بوده و دوستان مشغول خوردن آب آلبالو بودند دورهمی گفتند یک فیلمنامه ای هم بنویسیم و بسازیم ببینیم چه میشود! چقدر هم خوب شد! پانزده میلیارد فروش پول کمی نیست!! 

انصافا از مانی حقیقی انتظار ساخت چنین فیلم ضعیفی نمیرفت ، فیلمی که به جز چند صحنه که شوخی های مبتذل داشت و بخشی که آهنگ هپی پخش شد لبخند دیگری بر لب های مخاطب خود ننشاند.

تمامی زیبایی فیلم همین تیزر چند دقیقه ای بود که در اینترنت موجود است و درواقع این دو دقیقه صحنه که یک تیزر بسیار جذاب رو ساخته در طول 90 دقیقه فیلم پخش شده و فیلم به جز اون تیزر هیچ چیز دیگه ای نداره!

البته اشتباه نکنیم ؛ این فیلم حرف های دیگه ای هم داره!

احتمالا در همان مجلسی که در بالا عرض شد آقای حقیقی صحنه های شگفت آوری مشاهده کرده و با خود گفته بگذار تا کمی فضای ابتذال در سینمای ایران رو ارتقا بدم و به خوبی این کار رو کرده و فیلم در عبور از خط قرمز های فرضی بسیار موفق عمل کرده و تابو های بسیاری رو شکسته!

در این فیلم صحنه هایی رو میبینیم که حتی در فیلم های هالیوودی هم کمتر دیده میشن!

عشق مثلثی ، فساد در کلام ، تمسخر خطبه عقد و عاقد ، صحنه های جنسی متعدد و بی معنای فیلم ، نمایش شوی لباس فروشی و تعویض شال و موارد متعدد دیگری که دیدن این ها روی پرده سینمای ایران باعث شگفتی شما میشود!

من به هیچ وجه موافق با بستن فضا و عدم نمایش این جور موارد نیستم ولی ای کاش فیلمی که این همه خط قرمز رو شکست اندک استفاده ای هم از فضای که برای خود ساخت میکرد! در واقع در تمامی مواردی که در بالا ذکر شد کوچکترین لبخندی بر لبان مخاطب ننشست و این به خاطر کارگردانی ضعیف و فیلمنامه دورهمی فیلم بود!

این فیلم به هر دست آویزی برای خندادن مخاطب چنگ میزند اما در هیچ یک از موارد موفق نمیشه ؛ بعضی از صحنه های که نمایش داده شد هم واقعا باعث شگفتی بود که بدون هیچ معنایی در فیلم قرار گرفته بودند مثلا صحنه پخش تیزر نخلستان حوس در وسط فیلم به شدت شگفت آور بود! بدون هیچ تاثیری در طنز فیلم و فقط باعث تاسف بیشتر مخاطب شد.

 

 

نکات منفی:

داستان شلخته و پاره پاره

طنز نبودن فیلم 

سواستفاده از اسم کمدی

رخ دادن اتفاقات عجیب غریب بدون منطق

پخش یکباره کلیپ های عجیب در وسط فیلم!

 

نکات مثبت:

تعدد بازیگران جذاب و آشنا برای مخاطب

میزانسن جذاب و به شدت رنگارنگ که باعث میشه پس از اتمام فیلم یک حس سرخوشی موقت برای شما ایجاد بشه! شما در این فیلم تمامی رنگ های موجود در طبیعت و بعضاً رنگ های نا موجود در طبیعت رو میتونید مشاهده کنید!

پخش صحنه ای که آهنگ هپی در تم صحنه پخش میشه و آیدا و داوود تست لباس میکنند فارغ از مباحث اخلاقی که در بالا ذکر شد در کل صحنه ای جذاب و دوست داشتنی و جزو معدود نکته های مثبت فیلم محسوب میشه

 

حرف آخر:

50 کیلو آلبالو کلاف سردرگمی است که بر خلاف اسم آن که فیلم کمدی است و باید سبب لذت مخاطب شود به جز لذتی موهومی به خاطر رنگ بندی و استفاده از قاب های زیبا و رنگارنگ که به سرعت از ذهن مخاطب پاک میشود چیز دیگری ندارد.

ایده های فیلم خام بوده و در موارد معدودی منتج به خنده میشوند.

 

نمره فیلم:

 

28 از 100