بررسی قسمت 2 فرار از زندان

"شیخ روشنایی!"






نقد و بررسی قسمت دوم فصل 5 :

اسپویل دارد

خب قسمت دوم فرار از زندان هم پخش شد و با حال و هوای عجیب خودش مارو همراه کرد!

در این قسمت ما با وضعیت شهر بیشتر آشنا شدیم ؛ دوباره دیوانه بازی های لینکلن رو دیدیم و مایکل یا کنیل اوتیس رو مرموز تر از همیشه پیدا کردیم!

در قسمت قبل هرچه که از مایکل دور بودیم این قسمت دوباره با شخصیت مرموز و شگفت انگیز مایکل اسکوفیلد همیشگی کاملا همراه بودیم ؛ ظاهرا او نقشه فرارش رو خیلی وقته کشیده و برای فرار حتی اقدام هم کرده اما موفق نبوده !

این قسمت سوالات بزرگ تری رو پیش روی ما گذاشت و به اصطلاح بیشتر مارو تو کف برد که اصلا داستان مایکل و تبدیل شدنش به کنیل اوتیس چیه و چرا اینکار رو کرده ؛ اینکه ما با این جنبه از نظریه بازی آشنا میشیم و به ظاهر مایکل برای پیروزی و نفع شخصیش تمام این برنامه هارو چیده خیلی بعید و دور از ذهنه اما به شخصه خیلی عاشق دیدن مایکل اسکوفیلد تغییر یافته هستم ؛ مایکل جدیدی که میتونه حتی آدم هم بکشه و با سردسته داعشی ها همدست باشه !! اما علیرغم میل درونیم باید بگم که بعیده که داستان اینجوری باشه! احتمالا یک داستان خیلی بزرگتر پشت پرده است و ما کم کم از ماهیتش مطلع میشیم و علت این کار های عجیب غریب مایکل هم کم کم معلوم میشه!



خب از هرچه بگذریم از شخصیت ابورمل نمیتونیم بگذریم!! شخصیتی که با توجه به فضاسازی فیلم و حرکاتش و فضای شهری که در اون فیلم داره پیش میره خیلی من رو یاد بازی ندای وظیفه 4 انداخت !

در شهری که در حال ویرانی کامل قرار گرفته و کمتر از 24 ساعت تا سقوط وقت داره با تروریست اصلی شهر یعنی ابورمل آشنا میشیم و در پایان فیلم میفهمیم که ابورمل خان رفیق فابریک مایکل خودمونه و ظاهرا مایکل اون رو هم فریب داده ؛ البته این احتمال هم وجود داره از اونجا که سریال ظاهرا قراره ادامه داشته باشه و فصل های بعدی هم در کار خواهند بود واقعا ما با یک مایکل جدید طرف باشیم و داستان طبق نظریه بازی پیش بره!

بگذریم ، اما اسم "ابورمل" هم جالبه ، ابورمل اسم یک منطقه روستایی دور افتاده وسط بیابان های عربستانه ، باید ببینیم جهت گیری های سیاسی سریال به کدوم سمت پیش میره اما ظاهرا در سریال در لفافه داره میگه که پشت اوضاع خراب یمن عربستان خوابیده!!

البته برای اینگونه برداشت های سیاسی فعلا زوده و باید سمت و سوی سریال مشخص بشه و ببینیم که داستان چجوری پیش میره و اصلا مایکل توی این جهنم چه نقشی داره!


اما انصافا سریال در نمایش فضای شهری و حومه شهر که تحت محاصره داعش بود عالی عمل کرد و در اون تایم کمی که اطراف شهر بودیم و نیرو های داعش رو میدیدم انصافا حس ترس و اضطراب و هیجان بالایی به مخاطب القا میشد و واقعا از فرار از زندان چنین فضا سازی معرکه ای بعید بود اما ظاهرا این فصل در سطح بالاتری از فصل های قبل قرار گرفته ؛ هم از لحاظ داستان پر رمز و راز و پر از تعلیق و هیجان ؛ هم از لحاظ شخصیت پردازی ؛ هم از لحاظ بهره بردن از داستان روز یعنی درگیری های داعش در خاورمیانه که انقدر شفاف و بدون پرده این معضلات رو نشون میده و هم از این جهت که فضا سازی ساخت فیلم در این مناطق فوق العاده بود ؛ هم فضاسازی و هم بازی بازیگران فیلم ، کاملا ترس و اضطراب رو در صورت و رفتار بازیگران سریال حس میکردیم و این نشون از کارگردانی خوب و تیم درجه یک بازیگران فیلم داره.

اما از اونجا که دوستانی هستند که همه چیز رو بودار و سیاسی میبینند باید بگم که این سریال هنوز طرف و سمت خودش رو معلوم نکرده اما داعش حقیقتا همینه ! پرچم محمدرسول الله و لااله الا الله سیاه رنگ ، سربریدن ، اعدام و برخورد های افراطی که دارند واقعا همینه و سریال هم به نمایش بدون پرده این پدیده میپردازه که به نظر خیلی هم خوب تونسته این رو نشون بده اما سیاه نمایی اسلام و ... چیزی نیست که به این سریال مربوط باشه و واقعا پدیده داعش همینقدر افراطی و سیاه هست (بلکه به مراتب بیشتر) 

البته اینکه با آمدن رمضان ابورمل و دار و دسته آزاد میشن رو هم بعضی ها ممکنه برداشت سیاسی کنند اما این هم حقیقته و واقعا بخشش در زندان ها در رمضان اتفاق میفته اما اینکه سریال چجوری از این پدیده استفاده کنه رو باید منتظر بود و دید ...



حرف آخر:

قسمت دوم فرار از زندان حتی از قسمت اولش هم بهتر بود ! تعلیق داستان ، بازی بازیگران ، فضا سازی طبیعی فیلم ، "ابورمل" و کنیل اوتیس! از ویژگی های برتر این قسمت بود!

مایکل هم همان مایکل همیشگی بود و حتی مرموز تر ! ساخت فندک زندانی و استفاده از اثر پروانه ای از طرق یک آدامس و سفارش پیتزا در اون سر دنیا از کار های عجیب غریبیه که فقط از فرار از زندان و مایکل بر میاد ! و البته نشون میده که اون از سال ها قبل برای همه چیز برنامه ریزی کرده و حتی دست خطش رو اون سر دنیا یادداشت گذاشته!

خلاصه همه چیز عالی بود! امیدواریم این فصل همین قدر خوب ادامه پیدا کنه!


نمره این قسمت : 95 از 100

بررسی قسمت سوم هفته بعد چهارشنبه