نقد و بررسی فیلم allied (متفقین)

 

 

 

معرفی فیلم:

 

کارگردان : رابرت زمکیس

نویسنده : استیون نایت

بازیگران : برد پیت ؛ ماریون کوتیار

نمره متاکریتیک : 60

نمره IMDB فیلم : 7.1

هزینه ساخت : 85 میلیون دلار

فروش فیلم : 113.8

 

 

خلاصه داستان:

فیلم داستان یک افسر کانادایی با نام مکس و یک عضو نیروی مقاومت فرانسه با نام ماریان را نشان میدهد که در طی عملیاتی تروریستی در کازابلانکا برای ترور سفیر آلمان با هم آشنا میشوند و این آشنایی به عشق و ازدواج می انجامد.

 

نقد و بررسی:

فیلم دقیقا همان فضای شاعرانه ای رو داره که سایر آثار زمکیس دارن ؛ امضای رابرت زمکیس دقیقا پای اثر دیده میشه دوربین پیوسته در حال حرکت ، صحنه های طولانی ، اتفاقات بعضا بی منطق که فقط با فضای رومانتیک ذهنی زمکیس میشه تفسیرشون کرد و روابط عجیب بین انسان ها ؛ فیلم در بستر جنگ جهانی در حال رخ دادنه اما حتی بمباران شهر ها هم فضای رومانتیک دارن! فرضا زیر بمباران لندن در یک صحنه عاطفی بچه به دنیا میاد و یا در دل یک مهمانی پر شور و نشاط شاهد بمباران و سقوط هواپیما هستیم و یا لاشه هواپیمای درحال سقوط رو در حالی میبینیم که مردم در حال شادی اطرافش هستن و خانواده رویایی ما هم انگار در سیزده به در به سر میبرند و از زیبایی زندگانی لذت میبرند!

تقریبا در هیچ کجای فیلم استرس و ترس و وحشتی که در آثاری که با این مضمون ساخته میشوند رو نمیبینیم ؛ صحنه آغازین نجات سرباز رایان رو به خاطر بیارین ، ترس و وحشت از چهره و حرکت تک تک افراد و طرز حرکت دوربین هویدا بود اما اینجا همه چیز عاشقانه است!

در ماجرای ترور سفیر میبینیم که با وجود این همه سرباز حتی یک گلوله هم به این زوج عاشق برخورد نمیکنه و در جایی که فردی قصد شلیک داره دوربین روش زوم میکنه سپس یکی از این دو جیمز باند اون رو میکشه!

جالب اینجاست که در لحظات خروج این دو از سفارت خانه نازی ها و در این لحظات پر از استرس و هیجان هر دو شخصیت ظاهرا آروم و خوشحال ان و در همین فضای پر استرس مکس از ماریان خواستگاری میکنه!

 

 

اگر از موارد بالا به عنوان عیب و ایراد فیلم چشم پوشی کنیم و به عنوان نوعی دیدگاه به جنگ و روابط عاطفی در ضمن آن نگاه کنیم میشه با فیلم همراه شد و ازش لذت برد .

اما مشکل اصلی فیلم بیشتر به شخصیت پردازی کاراکتر ها و روابط اونها مربوط میشه ؛ دو شخصیت اصلی فیلم یعنی مکس و ماریان در ظاهر عاشق همدیگه هستن اما ما این رابطه عاشقانه رو با جزئیاتش نمیبینیم ، اینکه دو فرد عاشق و معشوق چجوری میتونن رازی به این بزرگی رو تو زندگیشون مخفی کنن؟ ماریان که عاشق همسرشه باید بدونه با جاسوسی دوجانبه هم زندگی خودش و هم کارش همسرش رو در خطر آشکار قرار میده ، جالب اینجاست که ما در هیچ کجای فیلم هیچ اثری از افسوس یا ناراحتی ماریان از کارش نمیبینیم در واقع فیلم جاسوس بودن ماریان رو به عنوان راز بزرگ خودش در نظر گرفته که با آگاهی ما نسبت به اون راز میخواد مارو شگفت زده کنه درحالی که از مدت ها قبل در تیزر هایی که از فیلم پخش میشد واضح بود که ماریان جاسوسه و فیلم باید بیشتر بر روابط این دو و چگونگی برخورد با این پدیده میپرداخت در حالی که در جای جای فیلم انکار عمدی این پدیده رو میبینیم ؛ به طور مثال وقتی که مکس اطلاعات غلط رو مینویسه فیلم برای هیجان کاذب دست ماریان رو از توی آینه نشون میده که به سمت کاغذ میره اما کاغذ رو بر نمیداره و یا مکس نزد گای میره تا ببینه واقعا همسرش جاسوسه یا نه و پس از بحثی طولانی میبینیم که گای نابینا شده ، یا در جای دیگه نامه رو به یک افسر جوان میسپاره و بعد از مدتی خبر کشته شدنش میاد تا اینکه خودش بلاخره به سراغ جواب میره و باز هم در لحظه ای که زندانی داره اطلاعات رو میده باز هم فیلم شیطنت میکنه و ابتدا میگه که بله این همون ماریانه اما وقتی مکس و بیننده خیالش آسوده شده در لحظه خروج مکس ، زندانی میگه که اون پیانیست فوق العاده ای بود و همه چیز دوباره خراب میشه!

جالب اینجاست که این همه اتفاق برای جاسوس بودن یا نبودن ماریان رقم میخوره و در پایان وقتی که مکس متوجه میشه که ماریان واقعا جاسوسه و میدونه که اون به گفته خودش دروغگوی حرفه ای هستش به راحتی اون رو میبخشه و با هم به سمت سرزمین موعودشون فرار میکنند و سرانجام کار ...

خلاصتا فیلم فضای خیلی فانتزی و رومانتیکی داره و از خشونت و ترس و اضطراب این لحظات دشوار و حساس چیز خاصی به جز هیجانات کاذب نمیبینیم .

 

 

نکات مثبت:

بازی خوب کم نقص بازیگران

میزانسن جذاب 

جلوه های ویژه جذاب

رنگ بندی فوق العاده با توجه به مضمون فیلم

داستان عاشقانه لذت بخش برای تماشاگران

اتمسفر و فضای مخصوص زمکیس برای علاقه مندان به این سبک فیلم

جذابیت بصری کم نظیر

 

نقاط ضعف:

شخصیت پردازی نه چندان قوی

عدم مشاهده ترس و هیجانات شخصیت ها در لحظات حساس

بعضا اتفاقات غیرمنطقی

قابل پیش بینی بودن اتفاقات و حوادث فیلم

وجود شخصیت های اضافی مانند خواهر مکس

 

حرف آخر:

متفقین اثری جذاب و کم نظیر با داستانی عاشقانه و در بستر جنگ جهانی است که با جذابیت های بصری کم نظیری همراه شده و دو تن از ستارگان حال حاضر سینمای جهان رو به خدمت گرفته پس قطعا ارزش دیدن و حتی برای برخی افراد چند باره دیدن رو داره اما مشکلات داستان و شخصیت پردازی فیلم مانع شده تا با یک فیلم درجه یک مواجه باشیم.

 

 

نمره فیلم : 62 از 100