نقد و بررسی دانکرک

" تیک تیک تیک تیک تیک 

 تیک تیک تیک تیک تیک ... "

 

 

 

معرفی فیلم :

نویسنده و کارگردان : کریستوفر نولان

تهیه کننده : اما توماس ؛ کریستوفر نولان ، کمپانی برادران وارنر

پخش کننده : برادران وارنر

پخش : تابستان 2017

هزینه ساخت : 140 میلیون دلار

باکس آفیس : 550 میلیون دلار

نمره متاکریتیک : 94

بازیگران : تام هاردی ، هری استایلز ، مارک راینلس ، کیلین مورفی

آهنگ ساز : هانس زیمر

 

 

نقد و بررسی :

دانکرک یعنی ترس ، یعنی اضطراب ، یعنی هیجان ، یعنی تیک تیک ساعتی که از ثانیه اول تا ثانیه آخر فیلم آرامش رو از شما میگیره ، یعنی پا به پای سربازانی که منتظر مرگ هستن شما هم منتظر مرگ خواهید بود ؛ ترس و اضطراب و کورسوی امید برای بازگشت به زندگی رو  کاملا در کنار سربازها احساس میکنین ، ترسی که از ثانیه اول فیلم تا لحظه آخر شما رو رها نمیکنه ؛ یک برداشت کاملا دقیق و مهندسی شده از جنگ جهانی و به قدری هنرمندانه که احساسات شمارو کاملا درگیر حس ترس و اضطراب جنگ میکنه!

قطعا دیدن دانکرک برای بسیاری دشوار و سخته و این مهم ترین ویژگی این اثره که حس ترس و اضطراب جنگ رو دقیقا به همون صورتی که هست برای شما بازسازی میکنه پس به قول منتقدان آمریکایی دانکرک رو باید با بزرگترین صفحه ممکن و با بالاترین کیفیت صدای تماشا کرد تا شما کاملا در فضای پر تنش فیلم قرار بگیرین!

برای توصیف فیلم بهترین جمله رو هیدئو کوجیما ژاپنی گفته که "دانکرک یک شاهکار  امپرسیونیسمی است" حقیقتا دانکرک یک اثر هنری بسیار ویژه و خاصه ؛ با دیدن شاهکار دانکرک کاملا قدرت مدیوم سینما رو میشه درک کرد ، مدیومی که امکان نداره جای دیگه ای غیر از اون بشه عمق حوادثی مثل حداثه ساحل دانکرک رو بیان کرد .

 

 

دانکرک یعنی سینما ! معنی حقیقی سینما و قدرت بیان تصویر رو با دیدن دانکرک میشه فهمید ، ضرب گلوله ها و شلیک موشک ها و غرق شدن آدمها و کشتی هارو با دانکرک میشه از نزدیک لمس کرد ، دیدن دانکرک شما رو به اوج یکی از عجیب ترین اتفاقات تاریخ جهان یعنی حادثه ساحل دانکرک پرتاب میکنه و شما کاملا غرق در این حادثه میشین و کاملا حس بقای سرباز هارو درک میکنین ، یاد جمله کاراکتر جوکر در فیلم شوالیه تاریکی نولان افتادم که گفت " آدم ها موقع مرگ خود واقعیشون رو نشونت میدن " شما در دانکرک روی سیاه جنگ و کار هایی که سرباز ها برای بقا انجام میدن رو درک میکنین و با اون ها همراه میشین و همذات پنداری میکنین ، به راستی اگر ما در این شرایط بودیم چه میکردیم ؟ اگر سوار قایقی بودیم که با اضافه شدن حتی یک نفر ممکن بود همه افراد غرق شن ولی جلو چشمانتون چند نفر در آب درحال جان دادن بودن چه میکردین ؟ اگه سوار هواپیمای جنگنده ای بودین که سوختش رو به اتمامه و نجات جان چند هزار نفر به ادامه دادن پرواز شما وابسته بود چه میکردین ؟ اگر نجات دادن جان چند صد هزار نفر به شما وابسته بود شما جان خود رو نجات میدادین یا در اسکله انقدر منتظر میموندین تا همه نجات پیدا کنن و در آخر خودتان ؟؟ همه انتخاب ها اینجا سخت است ، هیچ چیز راحت و آرامش بخشی در دانکرک وجود نداره ، تک تک ثانیه های فیلم پر از ترس و استرس و مرگه و از طرفی موسیقی دیوانه کننده هانس زیمر مزیدی بر این حس اضطراب میشه که از ثانیه اول تا لحظه آخر فیلم مثل یک مته روی مغز شماست !

 

 

لحظه به لحظه دانکرک پر از حس هیجان و اضطراب جنون آوره اضطرابی که تا دقیقه صد فیلم دست از سر شما بر نمیداره !

بازی های فیلم بی نظیر اند و حس اضطراب و ترس از مرگ رو از تک تک حرکات بازیگران میشه درک کرد !

تدوین فیلم جزو بهترین های چند سال اخیر محسوب میشه و قطعا جزو نامزدان اسکار دیده میشه !

موسیقی فیلم که قابل توصیف با کلمات نیست و فقط باید فیلم رو کاملا ببینین تا عظمت شاهکار هانس زیمر رو درک کنین که از ثانیه اول تا آخر فیلم ضمیمه فیلم شده!

کارگردانی نولان بی نظیر بوده و قطعا حق مسلم اسکار امساله و اگه آکادمی باز هم بی لطفی کنه دیگه اعتبارش کاملا زیر سوال میره !

تصویر برداری صحنه های درگیر در زمین و آسمان و دریا هم که قابل بیان نیست ، ای کاش فیلمسازان ما که در جاده صاف و آپارتمان از دوربین روی دست استفاده میکنن ببینن این فیلم رو و یاد بگیرن که حتی بر روی جنگنده در حال پرواز هم حفظ قاب محکم ممکنه ! دیدن اکستریم لانگ شات ها ، صحنه های پرواز و قاب بندی های بی نظیر دانکرک هر کسی که کوچکترین درکی از سینما داشته باشه رو به وجد میاره !

و در پایان باید بگم دانکرک قطعا شاهکار تکنیکی امساله و حتی چند سال اخیره و در سبک خودش قطعا بهترین و در زیر ژانر جنگ جهانی در کنار فهرست شیندلر بهترینه!

 

 

نکات مثبت :

کارگردانی بسیار قوی

فیلمبرداری کم نظیر

تدوین بی نقص

بازی های عالی

انتقال کامل حس ترس و اضطراب

موسیقی مور مور کننده!

 

نکات منفی :

گشتم نبود نگرد ! نیست !!

 

حرف آخر :

دانکرک قدرت جادویی سینما در انتفال احساسات رو به شما نشون میده ؛ ویژه اثر تاریخ سینمای جنگی در انتقال حس ترس از مرگ به شماست چون نه قهرمان داره نه ضد قهرمان بلکه از کل سربازان برای انتقال اظطرابش استفاده میکنه

پس کمربند ها رو سفت ببندین که اصلا قرار نیست با دیدن فیلم آرامش کسب کنین بلکه فیلم از ثانیه اولش شما رو به عمق ترس از مرگ در جنگ پرتاب میکنه !

دانکرک یعنی تلاش برای بقا و ترس از مرگ در جایی ک منزل و آرامش رو با چشم میبینی اما راه دسترسیش برات بسته اس

یک اثر ویژه در آثار کریستوفر نولان ، در کنار اینسپشن و شوالیه تاریکی جزو بهترین فیلم های نولان قرار میگیره

دانکرک رو ببینید ! بار ها و بار ها ببینید !

 

نمره فیلم : 100 از 100