نقد و بررسی فصل 5 سریال محبوب فرار از زندان

"وقتی یک طوفان برگرده معلوم نیست چه چیزی درموردش تغییر کرده!" 


معرفی سریال:

فرار از زندان - prison break

سازنده : پاول شیورینگ ؛ شبکه فاکس آمریکا

بازیگران اصلی: دومنیک پورسل ؛ ونت فورت میلر 

تاریخ پخش: فصل 1 تا 4 از 2005 تا 2009 و فصل 5 در سال 2017

نمره IMDB سریال : 8.5


خلاصه داستان:

داستان درمورد دو برادر است که یکی به جرم قتل عمد در زندان منتظر اعدام و دیگری برای نجات او خود را به زندان می اندازد و موفق به فرار میشوند و در فصل های بعدی سریال ماجرا های پس از فرار و دشواری های پس از آن را میبینیم و داستان سریال به سازمان های مخوف سیاسی و ابرقدرت ها گسترش پیدا میکند و مخاطب را درگیر خود میکند.



نقد و بررسی فصل جدید:

متن حاوی اسپویل میباشد

خب بلاخره بعد از 8 سال انتظار ها به پایان رسید و فصل جدید سریال محبوب فرار از زندان دوباره پخش شد!

هیچ کس نمیتونه محبوبیت عجیب این سریال رو در سطح جهان و علی الخصوص ایرانی ها انکار کنه ؛ خودم یادمه وقتی سریال تموم شد همه تا چندین سال شایعه میکردن که فصل جدید سریال پخش شده و داستان فلان شده و ... دقیقا اتفاقی مثل جومونگ که بعد از تمام شدنش تا سالها بعد هر سریالی که بازیگر نقش جومونگ توش بازی کرده بود رو به اسم جومونگ جدید کنار خیابون میفروختن! حتی تا جومونگ 6 رو خودم دیدم دست اقوام!

اما داستان فرار از زندان متفاوت تر از این حرفاست ؛ به قدری حجم هیجان و تعلیق سریال در تمامی فصل ها بالا بود که وقتی پای سریال بودم تا به زور منو از پای سیستم بلند نمیکردن به اختیار خودم نمیتونستم از سریال دل بکنم و پشت سر هم مشغول دیدن قسمت های سریالی بودم که ظاهرا تمومی نداشت!

نسخه فرار از زندان بسیار متفاوت تر از بقیه سریال های برتر جهانه که بعضا در ایران هم دوبله و پخش شدن ؛ علت محبوبیت بالای این سریال رو در چیز های مختلفی میشه دید اول اینکه در زمان پخش این سریال اینترنت با این سرعت در اختیار مردم نبود و مردم از سریال های برتر اطلاع چندانی نداشتند و به یکباره فرار از زندان با دوبله فارسی به دست مردمی رسید که تا به حال این مدل سریال هارو ندیده بودن و نهایت افتخارشون دیدن سریال های مزخرف ترکی ماهواره بود و با اومدن فرار از زندان همه چیز عوض شد! از مدرسه و دانش آموز ها بگیر تا بزرگ تر ها چه در جمع فامیلی و چه در محل کار از این سریال صحبت میکردن ؛ صدا و سیما هم گاهی نقد های اعتقادیی بر این سریال وارد میکرد ؛ شایعه پخش سریال از شبکه 3 هم تا مدت ها سر زبان ها بود تا اینکه بلاخره در زمستان 95 سیما از شبکه نمایش تصمیم به پخش سریال گرفت و فرار از زندان بعد از 8 سال از شبکه نمایش پخش شد تا اون عده ای هم که فیلم رو ندیده بودن ببینن!

اما با تمام این تفاسیر و این که این سریال دریچه آشنایی من با سریال های آمریکایی بود هیچ وقت نمیشه این سریال رو هم سطح سریال های درجه یک سطح جهان مثل 

بازی تاج و تخت یا بریکینگ بد قرار داد .



اما فصل جدید سریال در حالی پخش شده که انقدر سریال های جذاب و دیدنی در شبکه های مختلف آمریکا در حال پخشه که اگر فرار بخواد محبوبیت سابقش رو کسب کنه کاری بسیار دشوار تر از قبل داره چون سطح توقع مردم به شدت بالا رفته و سریال هایی همچون بازی تاج و تخت ؛ وست ورلد ؛ استرنجر تینگ ؛ مردگان متحرک ؛ بهتره با ساول تماس بگیری؛ آقای ربات ؛ کارآگاهان حقیقی و سریال های درجه یک دیگری همزمان در حال پخش اند پس کار فرار از زندان خیلی سخت شده اما محبوبیت این سریال بین علاقمندان قدیمی هنوز انقدری هست که بتونه موفقیت فصل جدید رو در عصر طلایی تلویزیون تضمین کنه

قسمت اول سریال پخش شد و سریال با همون ویژگی های سابقش دوباره ظاهر شد!

طرز فیلمبرداری ، تدوین ، بازی بازیگران و نحوه داستانگویی دقیقا مثل زمانیه که سریال در اوج خودش به سر میبرد ، گویی انگار این فاصله 8 ساله وجود نداشته و همه چیز از سر گرفته شده و با همان جذابیت و تعلیق سابق داستان سریال روایت میشه!

رابرت نپر در نقش تی بگ با همون شخصیت سابق و ادبیات منحصر به فردش ظاهر شده که به تنهایی میتونی دلیلی برای تماشای سریال باشه ! داستان در این فصل با مرموزیت بیشتری شروع شده و از همین آغاز با گروهی ناشناس طرفیم که باز هم دنبال حذف برادران این بار به کلی از روی کره زمین هستن و دلیلش هم هنوز نامشخصه!

داستان با سرعت شگفت انگیزی شروع میشه و مخاطب رو به قول معروف در آب نمک قرار نمیده و در پایان همین قسمت دوباره مایکل جدید رو میبینیم ؛ داستان با رسیدن نامه ای عجیب به دست تی بگ آغاز میشه که عکسی از مایکل توش قرار داره و ظاهرا مایکل با تی بگ حال کرده و هزینه عمل دستش رو هم پرداخت کرده ولی هنوز علت این الطاف مشخص نیست ، اینکه در این فصل چه سازمان هایی در کار اند و به چه علتی دنبال حذف برادران اند هنوز مشخص نیست اما میتونید امیدوار باشید که دقیقا طبق سابق داستان با سرعت دیوانه وار پیش بره و در هر قسمت با اتفاقات عجیب و پر از تعلیق رو به رو بشیم.


 


حرف آخر:

فرار از زندان دوباره شروع شد! دیوانه بازی ها و تعلیق ها و داستان گیرا دوباره شروع شد! در نقد و بررسی سریال به فیلمبرداری و تدوین و ... کاری نداریم چون با تمام عیب و ایراد ها این نوع کار رو برای انتقال هیجان اضافی به مخاطب از کارگردان میپذیرم که در این عمل نسبتا موفق هم شده اند اما با فیلمنامه کار داریم ؛ امیدوارم این فصل از سریال به ریشه هایش و داستانی مثل فصل 1 که فقط مربوط به فرار از زندان بود بپردازه و داستان فیلم رو مثل فصل 4 الکی کش نده که فقط باعث رنجش خاطر بیننده ها میشه و اتفاقی مثل فصل 4 دوباره میفته که همه از افت شدید سریال نسبت به فصول آغازین مینالیدند . امیدوارم سریال صرفا به فرار از زندان و حوادث بعد از اون محدود بشه و پای سازمان های عجیب غریب به داستان باز نشه!

در کل قسمت آغازین این سریال طوفانی بود ، مثل فصل های قبل پر از ابهام و جذابیت و تعلیق و پر از سوالاتی که در قسمت های بعدی کم کم به پاسخشون خواهیم رسید.

اگر از فصل های قبلی خوشتان آمده بود قطعا با این فصل هم حال میکنید و لذت میبرید پس دعتتون میکنم که همین حالا سریال رو ببینید!!

به قول سارا این سریال مثل طوفانیه که میاد و میره ولی حالا که برگشته معلوم نیست چه تغیری کرده!

در پایان از شما عزیزان دعوت میکنم که با نظرات خود یار و همراه و دلگرم کننده ما برای ادامه نقد ها باشید.


نمره این قسمت : 90 از 100


دوستان نقد و بررسی قسمت های بعدی هم انجام شده و  روی وبلاگه ببینید و نظر بدید ، تشکر