نقد و بررسی فیلم ساعت 5 عصر

"یک طنز عام نپسند!"




معرفی فیلم:

تهیه کننده و کارگردان : مهران مدیری

نویسنده : خشایار الوند ، مهران مدیری

پخش تابستان 96

مدیر فیلمبرداری : محمود کلاری

رکورد دار فروش در روز افتتاحیه و خرید اینترنتی بلیط



نقد و بررسی :

خب با یک اثر بسیار خاص و ویژه طرفیم ! اثری که هم قبل از اکرانش با حواشی اش گوشمان را کر کرده بود هم با بزرگترین اکران خصوصی تاریخ کشور با حضور 95 درصد هنرمندان به قول خود مدیری و هم با طوفان آغازینش و شکستن رکورد فروش در روز افتتاحیه!

خب تا قبل از دیدن فیلم من هم فکر میکردم اینم ی فیلمه مثل بقیشون !

مگه سلام بمبئی و نهنگ عنبر و گشت ارشاد کم رکورد شکوندن ، اینم ی فیلم طنزه و تازه مهران مدیری و تیم عظیمش پشتش قرار گرفته پس اینم قطعا رکورد ها رو جا به جا میکنه و احتمالا یک فیلم نهایتا متوسطه نه چیزی بیشتر!

اما با دیدن فیلم نظرم کلا عوض شد ، هم درمورد فروش فیلم و هم درمورد خود اثر ؛ این چیزی که من امشب دیدم هرگز نمیتونه رکورد فروش رو جا ب جا کنه حتی اگه خود آقای مهران مدیری در تمام اکران های فیلم در تمام شهرستان ها هم شرکت کنه بازم برای شکستن رکورد نهنگ عنبر و گشت ارشاد کافی نیست!

چون سلیقه مردم با آثاری مثل گشت 2 که مستقیما تیکه های جنسی میندازه و از مردم خنده میگیره و نهنگ عنبری که فقط با بزن و برقص و آهنگ هاش خنده میگیره بیشتر جوره!


اما برای ساعت 5 عصر قصیه متفاوته ، ب حرف سهراب سپهری باید قبل از دیدن این فیلم گوش کنین : "چشم هارا باید شست ، ساعت 5 عصر رو جور دیگر باید دید ..."

یک طنز کاملا متفاوت در بلوا و بلبشوی طنز های جنسی سینمای ایران!

بله ساعت 5 عصر دقیقا همینه ، یک دنیا تفاوت نسبت به سایر آثاری که تاکنون روی پرده سینمای ایران دیدید!

یک فیلم واقعا بی نظیر چون هیچ نظیر و مانندی براش پیدا نمیکنید!

 

بله فیلم آقای مدیری همین قدر که این حرکتش در ایران بی سابقه و عجیب بود ، عجیب و بی سابقس! 

یک طنز لایه لایه و مفهومی که با شوخی های سطحی دنبال خنده گرفتن از مخاطب نیست بلکه ذهن مخاطبش رو قلقلک میده و اون رو به تفکر وا میداره!

و دقیقا به همین خاطر این فیلم پر فروش نخواهد شد چون مردم ایران انقدر به لقمه های چرب و نرم و لذیذی که در سینما ها در دهانشان گذاشته میشه عادت کردن که ب خودشون زحمت فکر کردن و چند باره دیدن یک اثر "فاخر" رو نمیدن!

این فیلم حقیقتا به تفکر نیاز داره ، اینکه مدیری میگفت ما از صبح تا شب در برخورد با موضوعاتی که در فیلم میبینیم هستیم اما بهش توجه نمیکنیم و فیلم برای توجه ما به این موضوعات ساخته شده کاملا درسته اما مشکل اینجاست که ما حتی حاضر نیستیم به خود فیلم هم توجه کنیم چه رسد به حقیقت اطرافمون!

واقعیت اینه که ما انقدر برای همه چیز عجله داریم که فرصت تامل کردن در خیلی چیز هارو از دست دادیم!

اما اینکه بسیاری از دوستان در وب سایت های مختلف نظر بر بد بودن و طنز نبودن فیلم دادن دلیل بر بد بودن فیلم نیست ! این فیلم فیلمی نیست که ببینیم و بخندیم و بگذریم!

واقعا برای خندیدن به حقیقت تلخ پشت ماجرا باید به خودمون نگاه کنیم مثل همون نگاهی که اون پیر زن به سیامک انصاری  یا همون آقای پرهام فیلم انداخت ، همون قدر عمیق و نافذ و با مضحکه چون حقیقتا زندگی هامون داره مضحک میشه و چه تعریفی بالا تر از این میشه کرد که ساعت 5 عصر مارو مجبور میکنه جور دیگه ای به دنیای اطرافمون بنگریم...

مدیری که در آثار تلویزیونی به طور مستقیم به نقد از اوضاع اجتماعی سیاسی میپردازه این بار در مدیوم سینما به گونه ای دیگه دست به نقد زده و اینبار شنیدن حرف هاش گوش شنوا نیاز نداره بلکه به یک جفت چشم دقیق و یک ذهن هوشیار نیاز داره ...



هرچقدر از عمق فیلم صحبت کنیم کم گفتیم اما بهتره که به ویژگی های تکنیکی این اثر هم بپردازیم.

فیلمبرداری این اثر به لطف حضور محمود کلاری بسیار خوب و در حد عالی دراومده و کمتر جایی از فیلم قاب های ناقص و دوربین لرزان و رو دست و این مدل ضعف ها دیده میشه

کار خود مدیری هم بسیار خوب بوده و دکوپاژ ها و میزانسن ها بسیار خوب اعمال شده

از طرفی ساعت 5 عصر حقیقتا فیلمیه که مخصوص پرده سینما ساخته شده چون برخلاف بسیاری از فیلم های امروزی اکثر قاب ها پر از جمعیت هستند و صحنه های لخت در فیلم کمتر دیده میشه و اکثر صحنه ها پر از جمعیت و تکاپو دیده میشه که قدرت خاصی نسبت به سایر آثار سینمای ایران به فیلم بخشیده


حرف آخر:

ساعت 5 عصر یک اثر متفاوت در سینمای ایرانه ، یک فیلم به سبک کلاسیک اروپا ، پر از عمق و مفهوم و نشانه و ب شدت انتزاعی 

و به همین دلیل اکثریت جامعه باهاش ارتباط برقرار نخواهند کرد اما این از ارزش های فیلم چیزی کم نمیکنه چون جز به جز این فیلم با اصول و منطق کنار هم قرار گرفته ؛ دقیقا بر خلاف سایر طنز هایی که در چند سال اخیر دیدیم و دقیقا به همین خاطر این فیلم یک سر و گردن بالاتر از بقیه قرار میگیره

از لحاظ تکنیکی هم فیلم بسیار اصولی و خوش ساخت دراومده ، هم قدرت فیلمبرداری و هنر کارگردانی در فیلم مشهوده!

مدیری با اولین فیلمش طوفان به پا کرده و برای سایر رقباش شاخ و شونه کشیده ( هرچند که بعید میدونم رقباش سواد درک کردن این فیلم رو داشته باشند! )

پی نوشت : دوست داشتم فضایی در کشور ایجاد میشد که به همین سرعتی که "ساعت 5 عصر" رو یک روز پس از اکران بررسی کردیم میشد شاهکاری مثل "دانکرک" که اون هم دقیقا یک روز از اکرانش میگذره رو هم بررسی کنیم اما حیف که باید 4 ماه صبر کنیم ...


نقاط ضعف :

عام پسند نبودن فیلم

داستان نسبتا کوتاه درصورتی که امکان پرداخت بیشتر وجود داشت

فیلمنامه میتوانست جذاب تر باشد


نقاط قوت :

یک اثر متفاوت در فضای تکراری این روز ها

فضای مفهومی و انتزاعی

پیام های سیاسی پنهان و آشکار فیلم

وجود روح میهن پرستی در لایه زیرین فیلم

لایه لایه بودن داستان

فیلمبرداری و کارگردانی قوی


نمره فیلم : 82


لطفا نظرات خودتون رو راجع ب فیلم با ما ب اشتراک بگذارید و باعث دلگرمی ما بشین ؛ تشکر