نقد و بررسی فیلم گشت 2


"پر فروش ترین فیلم تاریخ سینمای ایران ...!"




معرفی فیلم:

اثری از : سعید سهیلی زاده

پخش در نوروز 96

فروش : 19 میلیارد تومان

مدیر فیلمبرداری : مسعود سلامی

نویسنده : مهدی محمدنژادیان



نقد و بررسی :

حقیقتا نمیدونم از کجای این فیلم شروع کنم ، اصلا حیف نام فیلم که بر این ویدئو 90 دقیقه ای گذاشته بشه ؛ حقیقتا ستم به اسم فیلم و سینماست اگه بخوایم گشت 2 رو در زمره آثار سینمایی دسته بندی کنیم .

گشت 2 یک اثر نامانوس ، مبتدل ، ضعیف در همه چیز و بی معناست و پایان آن شگفت آور است.

فیلمنامه فیلم که اصلا کوچکترین معنایی از فیلمنامه نداره ، انگار که چندین آیتم مختلف رو بدون هیچ پیوستگی معنایی کنار هم گذاشتن و فیلم رو ساختن .

هیچ ویژگی مثبتی به جز بازی خوب حمید فرخ نژاد در فیلم وجود نداره که بخوایم بررسیش کنیم.

فیلم در بحبوحه اوضاع خراب سینمای ایران قطعا در پایین ترین سطح کیفی قرار گرفته ، اما دلیل استقبال مردم از فیلم چیست؟ 

وضع سینمای ما طوری شده که طنز ها به سمت ابتذال دارن پیش میرن ، ظاهرا سبک طنز دهه 90 به ابتذال کشیده شده ، همون طور که در دهه 80 طنز های ضعیف و آبکی و به قول امروز ها طنز های سوپر مارکتی روی کار بودن و مردم هم استقبال چندانی نمیکردند اما دهه 90 دوره طنز ابتذالی شده ؛ گشت 2 خنده ناچیز خودش رو از تیکه کلام های جنسی و حرکات فرخ نژاد میگیره.

فیلم داستان پاره پاره ای داره که از هر طرف اون رو به دست بگیریم سایر بخش ها فرو میریزن ، هیچ منطق روایی برای پیوستگی داستان نداریم ، اتفاقات بی معنی و بی دلیل اند  و سخنرانی های به ظاهر اجتماعی فرخ نژاد از وضع جامعه هم مثل بنزینیه که روی آتش ریخته میشه و بوی لجنی که از گشت 2 بلند شده رو تشدید میکنه ؛ ای کاش سینماگران پول پرست ما حداقل از فقرا و ضعف های اجتماعی کشور برای پول بیشتر استفاده نمیکردند.

کشوری که فقرا در وضع زندگی خود مانده و قشر مرفه در سینما به امثال گشت 2 لبخند میزنه.

فیلم حقیقتا هیچ لبخند با دوامی رو برای مخاطباش به ثمر نمیاره و 90 دقیقه فقط روی اعصاب مخاطباش رژه میره و با حوادث بی معنای خودش این شدت از مزخرف بودن رو به مخاطب میرسونه و یک چیز دیگه رو هم یادآوری میکنه ؛ اینکه از هیچ میشه 13 میلیارد پول درآورد!!

وقتی که فراستی از ابتذال فیلم گفت همه بهش حمله کردند اما الان که فیلم پخش شده ظاهرا نظر ها همسو با همین منتقد پیری شده که همه بهش توهین میکنند ، ما مردمی هستیم که پز روشن فکری و آزادی بیانمون گوش فلک رو کر کرده اما وقتی استادی مثل فراستی نظراتش رو درمورد فیلم های مختلف بیان میکنه همه این افرادی که پز آزادی بیان میدن دهانشون رو باز کرده و خود واقعیشون رو نشون میدن!

خلاصه ملت عجیبی هستیم به درد های هم میخندیم ، از یک سو ادعای ادب و روشنفکری میکنیم از طرفی فیلم های مبتذلی که پر از توهین به انسانیت هستند پر فروش ترین های سینمای ما میشن!


نکات مثبت :

بازی خوب حمید فرخ نژاد


نکات منفی :

فیلمنامه پاره پاره

نداشتن منطق روایی

حوادث تخیلی

ژست روشنفکری گرفتن در عین خواری

توهین به شخصیت زن

ابتذال در بیان و کلام


حرف آخر :

گشت 2 ارزشی برای بررسی کردن ندارد ؛ تنها چیز مهم بررسی علت استقبال عجیب مردم به این سبک فیلمهاست ، علت رو باید در دل جامعه جست و جو کرد جامعه ای که به شدت سیاسی شده ، همه چیز تلخ و سرده و مردم به شدت به خنده نیاز دارند اما خنده به چه بهانه ای؟ به بهانه ابتذال ؟ به بهانه پول ؟ به بهانه دفاع از قشر مستضعف (یا تمسخر این قشر؟!) ؟ به هر بهانه ای که باشد قابل قبول نیست که چنین اثر مبتذلی به این حجم از فروش برسد .


نمره فیلم : 10 از 100