نقد و بررسی فیلم silence (سکوت) اثر مارتین اسکورسیزی جزو آثار برتر 2016

 

"من هیچ وقت ساکت نبودم ؛ در کنار تو در سکوت زجر کشیدم ..."

 

 

معرفی فیلم:

کارگردان : مارتین اسکورسیزی
نویسنده : جک کوکز و مارتین اسکورسیزی بر اساس نول ژاپنی نوشته شائوساکو اندو
بازیگران: لیام نیلسون ، اندرو گارفیلد ، آدام درایور
نامزد بهترین فیلمبرداری اسکار 2016
نمره متاکریتیک : 79
نمره imdb فیلم : 7.4
نامزد بهترین فیلمبرداری اسکار 2017
هزینه ساخت : 46 میلیون دلار
فروش فیلم : 16 میلیون دلار
 
                                                       
 
خلاصه فیلم:
 
فیلم داستان دو کشیش را روایت میکند که به دنبال معلمشان که علی الظاهر در ژاپن برای تبلیغ مسیحیت به سر میبرده و به خاطر مصائب تبلیغ دین در قرن 17 میلادی در ژاپن کافرشده میروند و با سوالات و ابهامات فلسفی بسیار در این سفر مواجه شده خود را در معرض آزمایش های الهی و دو راهی های فلسفی میابند.
 
نقد و بررسی:
 

سکوت قطعا جزو برترین آثار 2016  و حتی می توان گفت جزو برترین آثار دهه اخیر است اما به علت مضمون مذهبی و اعتقادی فیلم و کوبیدن فضای حاکم ژاپن ؛ هم در اکران و هم در فصل جوایز به شدت نادیده گرفته شد و تنها یک کاندیدی در زمینه فیلمبرداری اسکار به دست آورد!
این فیلم یک شکست تجاری تمام عیار محسوب میشود چرا که مجموع فروش فیلم تقریبا یک سوم هزینه ساخت آن بوده
اسکورسیزی نزدیک به 25 سال قصد ساخت این فیلم را داشت اما به علت محدودیت های بودجه و ضعف های تکنیکی و پرورش ایده فیلم25 سال صبر کرد و در نهایت پس از فیلم موفق گرگ وال استریت تصمیم خود را نهایی کرد و این فیلم را ساخت و برای ساخت آن هیچ هزینه ای دریافت نکرد و سایر بازیگران فیلم هم با هزینه ای بسیار کمتر از هزینه های دیگرشان در ساخت این فیلم فوق العاده مشارکت کردند . لیام نیلسون در گفته ای بیان میکند که این فیلم میراث زندگی اسکورسیزی است پس باید به آن به عنوان یک اثر بسیار جدی از یکی از برترین کارگردان های طول تاریخ سینما نگاه کنیم.
این فیلم به شدت شما را در معرض سوالات و ابهامات مختلف قرار میدهد تا ایمان خود را پایاپای این دو کشیش و مردم مظلوم مسیحی ژاپن بسنجید .
در این فیلم شما با انبوهی از سوالات دینی مواجه میشوید ؛ پایاپای کشیش ها زجر میکشید ؛ شکنجه ها جسمی و روحی را با وضوح بالا از نزدیک میبینید و روح خودتان هم همراه با کشیش ها زجر میکشد ( البته این بستگی به میزان اعتقادات شما دارد ! )
پاسخ به سوالات هم بستگی به خودتان و اعتقاداتتان دارد .
در این فیلم شما ظاهر عملی نفاق را از نزدیک لمس میکنید ، ظاهری که در لایه سطحی خود با شما راه میاید و حتی به شما خدمت میکند و پز آزادی اندیشه و مذهب را سر میدهد اما به قول مختار پس از اینکه کارش با شما تمام شد گردنتان را خواهد شکست!
در جاهایی از فیلم شما حتی خود را همراه با ژاپنی ها میبینید و حق را به آنها میدهید اما پس از گذشت چندی و دانستن قصد اصلی آنان و فریب دادن مسیحیان در انکار دین خود و دادن وعده دروغین آزادی کمی وضعیت فعلی جهان و علت عدم فروش و موفقیت فیلم سکوت را بهتر درک میکنیم!

فیلم شمارو با عجیب ترین و پیچیده ترین لایه های زندگیتون شاخ به شاخ میکنه و در سکوت کامل عجز و ناتوانی مارو میبینه !

ابهام بر سراسر فیلم سایه افکنده و در پیچیده ترین شرایط این فقط سکوته که با شما همراه میشه ، سکوت محض در سخت ترین لحظات ممکن ؛ در اوج شکنجه های جسمی و روحی و باز هم سکوت و باز هم شما دربرابر انبوهی از سوالات بی پایان!

شما باید تصمیم بگیرید که طرف کدوم جبهه رو بگیرید ، جبهه روستایی هایی که تا پای جان پای اعتقاداتشون هستند اما شما به عنوان ناظر خارجی از اعتقاد بی بنیان اونها آگاهید ؛ جبهه کشیش رودریگز که سخت ترین شکنجه های فیلم رو تحمل میکنه و در آخر جوابش رو در سکوت پیدا میکنه ؛ جبهه مفتش های ژاپنی که برای حفظ اعتقادات مردمشون سخت ترین اعمال رو به شدید ترین وجه ممکن بر مسیحیان اعمال میکنند و دلایل خودشان را هم دارند ؛ و میتوانید هیچ جبهه ای نگیرید ، بنشینید و در سکوت فیلم رو ببینید و در سکوت با خود تامل کنید و سطح و عمق اعتقادات خودتان را بیابید!


 


بازی بازیگران فیلم در حد عالی است ، اندرو گارفیلد در نقش سباستین بازی خوب و یک دستی را از خود ارائه داده اما میتوانست بهتر در انتقال عواطف و احساسات عمل کند ؛ بازی لیام نیلسون ، چهره آشنای فیلم های اکشن این روز ها ، هم خوب و کارآمد است .
فیلمبرداری اثر کم نظیر بوده و نما های اکستریم لانگ شات شما را شگفت زده خواهد کرد ؛ حقیقتا بخش اعظمی از جذابیت و لذت فیلم در تماشای دریای خروشان ، طبیعت آرام و تپه های سرسبز ژاپن قرار دارد .
 فیلمبرداری و تدوین اثر حس آرامش عجیبی به شما منتقل میکند ؛ همان چیزی که اسکورسیزی به دنبال آن بود همان حس عجیب <<سکوت>> تمام وجود شمارا فرا میگیرد.
دوربین محکم و بدون لغزش فیلم درسی برای بچه کارگردان هایی است که در سینمای ایران دوربین روی دست و چرخش ها و نما های عجیب غریب گرفتن را افتخار میدانند و پای آن سینه را هم چاک چاک میکنند!!
این فیلم جزو فیلم هایی است که قطعا تماشای آن رو پرده سینما با تجربه تلویزیونی آن به هیچ وجه قابل قیاس نیست .
کارگردانی صحنه ها و قاب بندی ها و میزانسن اثر هم فوق العاده است و در تمامی صحنه ها شما در حس فیلم غوطه ور خواهید بود گاهی از آن لذت برده و گاهی از رنجش های آن میرنجید.
در کل فیلم اثری بی نظیر بوده و حقیقتا میراثی فوق العاده برای مارتین اسکورسیزی بزرگ خواهد بود.

 

     

     

    نکات مثبت:

    فیلمبرداری بی نظیر

    کارگردانی درجه یک

    فیلمنامه مستحکم و نقاط عطف کاربردی

    مضمون دینگرایانه بی نظیر

     

    نکات منفی:

    فیلم نکته منفی ندارد اما روند داستان و پیشروی قضیه کند و برای عده ای که به سینمای پر جنب و جوش این روز های جهان عادت کرده اند کمی کسل کننده خواهد بود .

     

    حرف آخر:

    سکوت اثری بی نظیر در سینمای امروز جهان است که تماشای آن و لذت بردن از آن به هر عاشق سینمایی توصیه میشود .

    بهتر است که فیلمسازان ایرانی که دغدغه دین گرایی دارند و خود را موظف به ساخت آثار مذهبی میدانند این فیلم را ببینند و یاد بگیرند که ساخت یک اثر دینی چگونه است و چگونه باید پیام فیلم را در غالب داستان فیلم جای داد ؛ فیلم نه داستان عاشقانه ای دارد و نه بازیگران جذاب و زیبا و زمان آن 2/5 ساعت است !اما به قدری محکم و گیرا ساخته شده که شما را مجذوب خود خواهد کرد .

    مارتین اسکورسیزی بزرگ و با تجربه که از او به عنوان تاریخ زنده سینما یاد میکنند برای  ساخت این فیلم 30 سال صبر کرد و نوشتن فیلمنامه این اثر از او 10 سال وقت گرفت ، اما فیلمسازان به ظاهر مذهبی ما بدون هیچ تجربه ای نوشتن فیلمنامه و ساخت یک فیلم مذهبی را در کمتر از 6 ماه تمام میکنند و با ادعا های پوچشان گوش آسمان را کر میکنند

    خواهشا دغدغه داران دین ببینند و کمی بیاموزند شاید وضع سینمای دینی ما هم روزی از این وضع اسفبار خارج شد

     

    نمره فیلم : 100 از 100