نقد و بررسی سریال stranger thing (چیز های عجیب تر)


"ELEVEN"




معرفی سریال:

شبکه سازنده NETFLIX

سال پخش 2016 

فصول پخش شده : 1 فصل

نمره IMDB  سریال : 9

سازندگان : برادران دافر



خلاصه داستان:

داستان درمورد گم شدن مرموز یک بچه به نام ویل طی برخورد با موجودی عجیب است و حوادثی که پس از آن برای پیدا شدن ویل و سایر اهالی دهکده رخ میدهد.



نقد و بررسی:

سریال چیز های عجیب تر واقعا یک چیز عجیب تر بود! عجیب تر از هر سریال دیگری که تا کنون در مدیوم تلویزین دیده ایم!

در ابتدا با دیدن تم تینیجری سریال ممکنه فکر کنید که نهایتا با یک سریال یک هیجانات کودکانه داره و داستان درمورد چند کودکه که از ابرقهرمان ها الگو برداری میکنند و کار های عجیب و شگفت آوری میکنند که شمارو متعجب میکنه ولی عمق کافی نداره طرف هستید.

اما برخلاف تمام نقد ها و نمره های بالای فیلم در وبسایت های مختلف شما در پس تمام ظاهر سازی ها و صحنه های عجیب فیلم دقیقا با همان چیزی طرفید که در ابتدا فکر میکردید!!

ظاهر فیلم پر از کلک و فریب کاری و اتفاقات ویژه و کم نظیره ، از موجودات بی صورت تا ورود به دنیای وارونه و ارتباط با پشت دیوار و دختری با توانایی های ویژه !

همه این موارد میتونن عاملی برای تماشای سریال باشند و قطعا جذابیت های خاص خودشون رو دارند و دیدنش به گذاشتن 8 ساعت وقت میارزه اما در پس این دروغ بزرگ ، همون حقیقت تلخ کوچیک قرار گرفته ؛ این سریال درواقع همونیه که فکرشو میکردید یک سریال تینیجری اما بسیار ویژه و خاص!

سریال در قسمت های آغازین داستان بسیار جذاب و پر از تعلیق و شگفتی داره ؛ این روند تا تقریبا قسمت 5 ادامه داره اما این تب و تاب و هیجان شدید از قسمت 6 به بعد کاهش پیدا میکنه و مثل قسمت های آغازینش شگفتی آفرین نیست و تقریبا قابل پیش بینی میشه!

در قسمت های پایانی سریال ماهیت اصلی خودش رو نشون میده یعنی همون سریال تینیجری که بچه ها با تکرار کار های ابرقهرمان ها ادای اون هارو درمیارن و شگفتی ساز میشن!

در قسمت های آغازین سریال منطق و یکپارچگی بیشتری داشت اما در اواخر سریال برخی از شخصیت ها دچار دگرگونی بدون منطق شدند ؛ مثلا زابطه استیو و نانسی در اواخر سریال خیلی تغییر و نوسانات سینوسی داشت که قاعده خاصی پشتشون نبود ؛ واقعا دلیل این تغییر بزرگ استیو چی بود؟



اما انصافا سریال در خلق صحنه های عجیب و تنش زا و پر از استرس چیزی کم نگذاشته بود.

چیز های عجیب تر در بسیاری از مواقع حتی ترسناک هم میشه و گاهی اوقات بدنتون رو به لرزه میاره و حس مور مور شدن رو بهتون انتقال میده که نشون از کارگردانی خوب سریاله

اما از نظر من روابط شخصیت ها در پی رنگ این حوادث عجیب خیلی خوب شکل نگرفته و ما با شخصیت هایی طرفیم که انگار تصمیماتشون از خودشون نیست و کنش گرا نیستند!

فضا سازی دهکده خیلی خوب و زیباست و جنگل مرموز اون هم به خوبی اجرا شده و در اواخر سریال که وارد دنیای وارونه میشیم باز هم سریال عجیب تر میشه و انگار اسم سریال در کل سریال پخش شده و در جای جای سریال " چیز های عجیب تری " هم وجود داره!

فیلمبرداری سریال خوب و قابل قبوله اما در بعضی جا ها نما های عجیبی گرفته شده که معنی خاصی پشتشون نیست.

موسیقی سریال هم عالی و با فضای سریال کاملا همخوانی داره.

بازی بازیگران فیلم نه خوبه و نه بد ؛ کمی بهتر از متوسط اما با توجه به سن کمشون به عنوان یک بازی قابل قبول میشه ازشون پذیرفت ، اما بازی بزرگتر های فیلم خوبه و در بعضی موارد به حد عالی هم نزدیک میشه.

سریال با توجه به صحنه های جنسی قسمت های آغازین نمیتونه خیلی برای کودکان مناسب باشه اما اگر از اون ها صرف نظر کنیم با یک اثر بی نظیر طرفیم که پر از تعلیق و داستان های جذابه !

داستان برای بزرگتر هایی هم که دنبال یک سریال سرگرم کننده و جذاب اند بسیار سرگرم کننده و پر از هیجانه و دیدنش به همه توصیه میشه اما از هیچ نظر لایق این نیست که بالاتر از سریال شگفت آوری مثل وست ورلد قرار بگیره!

درسته که در بسیاری از موارد پر هیجان تر از وست ورلده اما عمق داستانی وست ورلد که شمارو با انبوهی از سوالات بی پایانه و فلسفی رو به رو میکنه کجا و این داستان پر هیجان اما کاذب کجا!

واقعا وقتی نمره سریال رو دیدم که از دنیای غرب بالاتر قرار گرفته تا مدتی شوکه بودم!!



نکات مثبت:

داستان پر کشش و پر از تعلیق

کارگردانی خوب

تصویربرداری خوب

فضاسازی کم نظیر

موسیقی جذاب

موضوعی عجیب غریب و بی نظیر در قاب تلویزیون

فضای ترسناک و پر هیجان

شباهت سریال به رزیدنت اویل 7!!


نکات منفی:

شخصیت پردازی نه چندان قوی

بازی های متوسط تیم بازیگران

سطحی بودن بیش از حد داستان پشت این فضای پر زرق و برق


حرف آخر:

سریال چیز های عجیب تر قطعا اثری تماشایی و کم نظیر در فضای تلویزیون است ؛ پر از هیجان و تعلیق ؛ داستانی با جذابیت بسیار که قطعا شمارو پای خودش میخکوب میکنه

اما داستان عمق کافی نداره و بسیاری از شخصیت ها بیشتر در حد تیپ هستند و رفتار های معقولانه ای ندارند ؛ پس قطعا این حجم از تعریف رو لایق نیست اما قطعا ارزش دیدن رو داره.


نمره سریال : 78 از 100